Min utbildning <3

Här kommer en liten översikt på min utbildning som ibland kan vara svår att förklara för folk haha ;)
Jag läser alltså Samhällsvetenskapliga programmet, inriktning Lärande, Utveckling och Kommunikation.

Termin 1: Här får vi grundläggande kunskaper för att kunna utveckla pedagogiska samt psykologiska problemställningar inom profilområderna: Samspel mellan människa & teknik, Lärande och förändring i organisationer och Kommunikation i informationssamhället.

Termin 2: I den här terminen kommer vi enbart läsa Psykologi. & vi kommer få vidareutveckla vår kunskap inom det här området. Våra delkurser i den här terminen är: Kognitionpsykologiska perspektiv, Arbetspsykologiska perspektiv & Vetenskapliga metoder del 1.

Termin 3: Här riktar vi in oss på enbart Pedagogik. & det är samma sak här som med psykologi-terminen. Att vi ska vidareutveckla vår kunskap inom det här området. Delkurserna i termin 3 är: Kommunikation och lärande, Pedagogik i arbetslivet och Vetenskapliga metoder del 2.

Temin 4: Den här terminen består utav att vi ska välja ett av våra profilområden (Samspel mellan människa & teknikLärande och förändring i organisationer och Kommunikation i informationssamhället.) som vi ska inrikta oss på. Vi ska lägga ett pedagogisk eller/och psykologisk perspektiv på det område vi väljer. Även här är det tre delkurser som är: Vetenskaplig informationssökning och vetenskapsteori, Litteratur inom vald profil och Fältstudier inom vald profil.

Termin 5: (Som jag längtar till). Här får vi välja en valbar kurs. Vi kan välja mellan tex: Juridik, Sociologi, Ekonomi, teknik mm.

Termin 6: Nu kommer vi till slutpunkten. Vi får en delkurs som är: Vetenskapliga metoder del 3. & så ska vi skriva ett eller två examensarbete/arbeten. Om jag väljer att skriva ett examensarbete med psykologi som huvudområden så får jag den fina titeln "Beteendevetare" & om jag skulle välja pedagogik som huvudområde så blir det titeln "Samhällsvetare". Tror man även kan bli både Beteende - & Samhällsvetare. & då får man skriva två examensarbeten.

Här är några exempel på arbeten: samhällsentreprenör, utvecklingsledare, arbetsplatskoordinator, kommunikatör, utredare, informationsmäklare, organisationsutvecklare, användbarhetsexpert, personalkonsult och IT-pedagog.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0